Стимулација говорно језичког развоја у кућним условима

Услед пандемије коронавируса  на територији целе земље проглашено је ванредно стање. Једна од безбедоносних мера је и затварање школа и вртића.

Поред тога што родитељи морају посебно пажљиво прићи новонасталој ситуацији, а што подразумева здравствену заштиту деце, превентивне мере, као и разговор са малишанима на тему коронавируса, они сада имају нове задатке – како помоћи деци и успешно организовати дане код куће. У  оквиру овог текста  покушаћемо да Вам дамо корисне информације као вид подршке од стране логопеда  који за циљ има оснаживања родитељских компетенција везаних за развој говора и језика код деце предшколског узраста.

Савремен начин и темпо живота повезани су с чињеницом да је све више деце са разним одступањима у развоју говора и језика. Статистика сведочи да 63% деце предшколског узраста има проблеме који се манифестују лепезом лингвистичких ,психомоторних и локомоторних поремећаја.

Рани развој као и правилна рана стимулација детета су од великог значаја, нервне структуре код новорођенчета се изузетном брзином множе и развијају. Научно је доказано да деца са типичним  развојем која су под стимулационим програмом од рођења до треће године развију веће језичке компетенције него деца без адекватне стимулације. Управо због тога овај текст може бити користан, не само деци вртићког узраста, већ и деци млађег-јасленог узраста.

Ево неких примера шта би родитељи могли да раде са својим малишанима у кућним условима. Једна од првих препорука терапеута свакако су  вежбе моторике говорних органа које за циљ имају бољу артикулацију и правилан  изговор гласова:

-заједно са дететом дувајте као ветар, дувајте ситно сецкане папириће (које они могу да припреме), балончиће од сапунице и слично

-Надувајте оба образа и полагано испустите ваздух

-Дувајте оба образа, наизменично (као када пребацујете воду са једне стране на другу)

– Језик у образ као бомбона

-Да дете подигне језик  што више (као да додирује нос, затим лево, десно, доле), облизивање

-Коњски кас (језик се залепи за тврдо непце и нагло пусти)

-Цоктање

-Имитирање разних звукова којима се оглашавају животиње, возила, звукови из природе  које за циљ имају стимулацију конкретних гласова (СССССССССССССС –змија,ЗЗЗЗЗЗЗЗЗ-пчела,ћћћћћћћћ-воз..)

-Трубица,језик се савија у бочним деловима да би се ваздушна струја усмерила кроз средину језика

-Осмех па пољубац ( развуку усне у осмех па скупе у пољубац)

Изненадићете се колико је моторика појединих малишана неспретна и већина деце има озбиљан проблем да подигне језик што директно утиче на  њихову могућност да артикулишу гласове који  се управо на тај начин формирају (Ч,Џ,Ш,Ж,Р,Л ), редовним вежбама као  и имитацијом испред огледала малишани ће успети да превазиђу овај вид препреке и уколико  им  се покаже на  прави начин изговор  гласова биће много лакши и бржи.

Да бисте стимулисали језички развој, битно је да поред осталог, пуно разговарате са својим малишанима, именујете радње и догађаје, људе и предмете, свакодневно. Да заједно читате, именујете слике, листате сликовнице и објашњавате. За оне најмлађе фокус мора бити на врло конкретном захтеву. Када им се обраћате немојте претеривати у броју налога и  преопширним реченицама (салата од речи), будите јасни и у свега пар речи (до три речи) , кажите оно што желите.Оно што је веома битно да запамтите, да сте Ви говорни модел Вашег детета и да оно учи од Вас. Такође не заборавите да за његов одговор  оставите пар секунди а уколико одговор не добијете увек га Ви дајте јер и на тај начин се учи.

Надам се да ће Вам наши савети бити од користи,да ће Вам помоћи да на користан начин искористите мало више слободног времена. За све недоумице,питања или савете  позовите на број  062 565 477, радним данима од 8-14h.

С поштовањем

Данијела Ракић

Стручни сарадник логопед

Comments are closed.